Mihun Soto

Mihun Soto yg dibuat beberapa hari yg lepas. Dah jemu makan nasi, makan mihun soto cam ni mmg enak. Hirup kuah panas2 mmg sedap. Dimakan bersama sambal kicap yg pedas, perghhh berapi hehehe.

Soto akak kali ni tak de taugeh, kacang tanah dan begedil....w/pun tak cukup setnya...abis jugak sepuyuk kuah soto dan sebungkus mihun.

Mihun Soto

Bahan-bahan:


1 ekor ayam sederhana besar - dipotong
1 bungkus mihun - dicelur hingga lembut
1 rempah sup bunjut
minyak utk menumis
air secukupnya
garam secukup rasa

Bahan penumis:

3 cm kulit kayu manis
2 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih

Bahan kisar:

4-5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia
2 cm kunyit hidup
2 cm lengkuas
1 batang serai
1/2 sudu besar jintan manis biji
1/2 sudu besar jintan putih biji
1 sudu besar ketumbar biji
1/2 sudu kecil lada sulah
2 biji buah keras

Bahan hiasan:

1 tangkai daun sup
1 tangkai daun bawang
sedikit bawang goreng
limau nipis
sambal kicap

Cara membuat sup/kuah:

Panaskan minyak.
Tumis bahan-bahan penumis sehingga wangi kemudian masukkan bahan-bahan kisar.
Tumis hingga wangi dan garing.

Masukkan air, ayam, rempah sup bunjut dan garam secukup rasa.
Masak dgn api yg perlahan hingga ayam empuk.
Setelah masak keluarkan ayam, ambil isinya siat-siatkan dan ketepikan.
Tulang ayam dimasukkan balik kedalam kuah sup tadi.


4 Cheese Pizza- Doh Jamie Oliver

Hari ni hari melayan selera anak2, sebenarnya dah lama tak buat pizza. Pagi2 lagi selepas selesai kemas rumah, akak terus menguli doh, bukan akak menguli tapi Pakcik Ken Wood hehehe. Kali ni akak menggunakan resepi dari Jamie Oliver. Sebenarnya ni kali kedua menggunakan resepi Jamie utk base nya, dan lepas ni mmg resepi ni menjadi pujaan...mmg TERBAIK la (bak kata anak akak yg no 6). Base nya boleh lawan Pizza Hut punya.

Resepi asal menggunakan 1 kg tepung tapi akak buat separuh dr resepi trsbt dpt lah 3 biji pizza besar, boleh makan dr tghari sampai mlm hehehe.

Kali ni akak mengunakan 4 jenis cheese utk toppingnya iaitu Mozarella, Cheddar, Parmesan dan Jalapeno Cheese, hasilnya mmg sedap sgt.

Doh Pizza
Bahan-bahan:

500 g tepung roti/high protein
1/2 sudu kecil garam
7g yis kering segera
1/2 sudu besar gula caster
2 sudu besar extra virgin olive oil - akak guna minyak jagung je
325 ml air suam - akak guna 315 ml aje

Cara membuat:

Gaulkan tepung bersama yis di dalam mangkuk adunan.
Larutkan garam dan gula dalam air.
Tuangkan air dan minyak ke dlm mangkuk, gaul adunan sekata.
Uli adunan diatas tempat permukaan yang ditabur dengan sedikit tepung sehingga licin dan tidak melekat.
Bulatkan doh tersebut, simpan di dalam mangkuk adunan yang dilenser dgn sket minyak dan ditutup dgn cling film.
Biarkan ianya mengembang 2 kali ganda atau selama 1 jam.
Uli aduan semula untuk keluarkan angin dan bahagikan adunan kpd 3.
Canaikan adunan menjadi leper mengikut saiz yg dikehendaki.
Letakkan kedlm dulang pembakar yg dah disapu dgn sikit mentega
Biarkan selama 20 minit supaya adunan naik semula.
Cucukkkan sedikit dgn garpu utk mengelakkan ianya menggelembung bila dibakar nanti.
Bakar didlm oven pd suhu 200'C selama 5-8 minit keluarkan.
Sapu sos kemudian taburkan 1/3 campuran keju diikuti bahan inti diakhiri 2/3 campuran keju.
Bakar semula sehingga keju cair dan keperangan ditepi2 nya.


Sos Pizza

Kali ni akak menggunakan kaedah short cut utk buat sos. Bukan apa, kes nak cepat dan malas yg sebenarnya hehehe. Akak menggunakan sos spagheti cendawan Prego.

Bahan-bahan:

1 tin sos spagheti cendawan Prego
1 labu bawang Holland -potong dadu
1 mangkuk daging cincang
sikit cili flakes
sikit Oregano
minyak utk menumis

Cara membuat:

Tumiskan bawang sehingga layu, masukkan daging cincang.
Kemudian masukkan sos Prego.
Kacau sebati sehingga masak.
Masukkan garam, cili flakes dan oregano.
Siap utk digunakan.

Yg ni bahagian akak, makan dgn cili jeruk....perghhh terangkat wei. Mula2 anak2 tengok dan komplen, " eee peliknya mak makan dgn cili jeruk". Akak jwblah, sedap tau...rasalah" Kemudian anak no 2 rasa, terus kata "a'ah lah sedappppppp, sambil ceduk lagi cili jeruk dr balang hahahaha" Lepas anak no 3 plak rasa, a'ah lah sedap.....hihihi, baru depa tahu. Dengan itu habislah cili jeruk akak dikerjakan anak2 dan maknya. Kena buat lagi cili jeruk.

Doh yg tengah diperap

Base yg dah dibakar selama 5-10 min

Base yang dah ditabur topping atasnya

Pizza dah siap masak, sedia utk dimakan nyum nyum.

Nasi Minyak Terengganu & Gulai Daging Bawang Goreng

Menu yg dah lama tinggal kenangan, nasi minyak Trg bersama gulai daging korban. Gulai daging ni stail Trg, tidak menggunakan santan tetapi menggunakan susu dan bawang goreng. Kalau ke Trg akan jumpa lauk ni samada di gerai sarapan pagi atau pun di majlis kenduri kahwin.

Gulai daging ni, akak ikut cara tokki sedara akak..dia mmg masak kat tempat kenduri kendara. Bezanya cara tokki akak ni dia menggunakan susu manis dlm lauk daging dan juga nasi, tetapi jgn lah letak byk...hanya secukup rasa jgn sampai rasa manis plak kan hehehe.

Resepinya boleh rujuk SINI.