SANDWICH UDANG


Hari ni buat bun kosong untuk dibuat sandwich. 
Anak2 mmg penggemar roti, tak kiralah roti apa pung.


Menggunakan resepi Pn Musainah yg telah diubah sedikit mengikut citarasa. Resepi asal boleh rujuk SINI 

Bahan-bahan:

1 kg tepung roti
22g yis Saf
150g gula pasir
60g mentega

60g shortening
40g susu tepung nespray
2 biji telur
15g garam halus
water roux (50 g tepung + 250 ml air) 

100g natural yogurt
300g air sejuk + ais (next time akak kena kurangkan sket dlm 50g sbb tadi macam terlembik sket sehingga akak kena tambah 50g tepung lagi)


Hasil roti yg menggunakan yogurt mmg lembut, gebu gebassss...suka sgt2.



Campuran udang yg telah direbus dgn secubit garam + mayonis + yogurt + bawang + secubit garam + secubit lada sulah..jika suka pedas boleh letak cili padi



BISKUT COKLAT CHIP ALA FAMOUS AMOS



Semalam buat cookies ni utk makan anak2 sempena cuti sekolah. Duduk kat rumah kerjanya nak mengunyah je.  Seperti biasa menggunakan resepi daripada AZIE KITCHEN . Mmg sedap dan sgt berpuashati dgn resepi tersebut. Terimakasih kpd empunya resepi krn sudi berkongsi resepi yg sgt mabeles ini.


Biskut Famous Amos



Bahan A

1/4 cawan gula kaster
1/2 cawan gula perang
1/2 cawan mentega (~+75 gm)
1/2 cawan minyak jagung
1 biji telur gred B
1/4 sk garam
1/2 sb susu segar
1/2 sk vanilla extract

Bahan B
2 cawan tepung gandum (di ayak)
1 sb serbuk koko (di ayak)
1 sb tepung jagung (di ayak)
1/2 sk cream of tartar (boleh ganti dg 1/2 sk cuka/ jus lemon)
1/2 sk soda bikarbonat
1/2 cawan walnut cincang/almond nib
1 cawan semi sweet chocolate chips


Cara cara:

Satukan kesemua bahan A ke dalam mangkuk besar. Satukan sehingga sebati dengan menggunakan whisk.

Ayakkan tepung gandum bersama serbuk koko, tepung jagung, soda bikarbanat dan serbuk cream of tartar. Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam adunan tadi. Kacau dengan menggunakan spatula. Lepas tu, masukkan walnut dan chocolate chips. Adunan agak lembik.

Sudukan atau boleh menggunakan tangan bulat bulat ke dalam loyang. Jarak jarakkan kerana biskut akan mengembang. Loyang tak perlu dilenser mentega pun.

Bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 160C selama 15-20 minit. Saya bakar selama 20 minit. Angkat dan sejukkan di atas jaring.




ROTI JALINAN KASIH


Roti Jalinan Kasih..wow nama bukan main lagi ye..hehehehe

Hari ni meroti lagi mencuba resepi Pn Musainah dan menambah yogurt ke dlm adunan roti, hasilnya sgt memuaskan. Terima kasih Pn Musainah Yusof yang telah berkongsi resepi Asas Bun Manis yg sgt mabeles ini di kelab Roti.

Asas Bun Manis: Pn Musainah Yusof

Bahan-bahan:

1 kg tepung roti 
22g yis Saf
150g gula pasir
120g mentega
40g susu tepung nespray  
4 biji kuning telur
1 sudu teh baking powder
15g garam halus

10g bread improver
200g ais 
300g air sejuk (akak kurangkan jd 250g saje sbb akak tambah 2 sudu besar natural yogurt)

sedikit emulco coklat dan emulco blueberry
 
Cara membuat:

Campur bahan kering kecuali garam dan gula, gaul sekata dan masuk bahan cecair.
Uli sebatikan masukkan garam dan gula, uli lagi sehingga doh menjadi licin
Kemudian masukkan butter dan uli hingga elastik (sehingga doh boleh ditarik nipis spt membuat roti canai)
Perap 1 jam atau sehingga saiz berganda.
Kemudian tumbukkan doh untuk buang angin

Bahagi doh kpd 3 bahagian. Satu bahagian ditambah coklat emulco dan satu bahagian lagi blueberry emulco. Satu lagi warna asal.
Timbang doh 120g setiap bahagian. Gentel memanjang kemudian jalinkan ketiga2 doh tadi.
Ulang sehingga doh habis. Letakkan atas loyang yg disapu shortening
Perap hingga naik 2x ganda. 
Apabila dah kembang sapu dgn susu kemudian tabur gula pasir jika suka.
Bakar suhu 160 c-180c atau suhu bakar ikut jenis oven anda selama 15-20 minit.
Bila perang, angkat dan sapukan dgn butter masa bun masih panas utk dptkan permukaan yg berkilat
.






Texture roti yg halus dan mulus, mmg memuaskan !


Tak dpt potong masa tgh panas dek kerna terlajakkkk lembut tp sbb tak sabar nak rasa, koyak je roti tu..tu yg jd terbarai cam gambar di atas huhuhu.