Wednesday, December 1, 2010

LAKSA KUOH PUTIH TERENGGANU

Ni menu malam tadi. Asyik makan nasi je pun jemu jugak.

Sekrng kat belakang rumah, pokok kemangi bukan main membiak sampai tak termakan dah.Kadang terpaksa buang sbb ianya merebak ke merata tempat termasuk dlm pasu pokok lain pun ada, maklum lah biji nya terbang dan mudah membiak. Kak Noor bila tengok pokok kemangi mesti automatik teringat nak makan laksa. Tu yg buat laksa tu.

Saja nak fokus daun kemangi. Daun ni mesti ada klu makan laksa ni, baru ada umpph..tapi jgn la makan dgn tangkai cam dlm gambar ni..hehehe..kena lah mayang tapi kak Noor suka leraikan dr tangkai dan makan terus, tak suka mayang daun tuh nanti hilang bau.

Kalau kat Trg, ada 2 jenis kuah utk laksa. Klu org tua2 sana panggil yg putih ni kuah mentah dan yg satu lg warna merah (pakai rempah laksa) dipanggil kuah masak. Hahahaa...padahal dua2 dimasak tapi kak Noor tak tahu lah mungkin ada yg buat kuah putih ni tak msk....apa2 pun kak Noor panggil satu kuah putih dan satu lagi kuah merah. Laksa Trg ni dihidangkan bersama sepiring belacan, cili mesin dan garam sbb biasanya kuah tu dibuat tawar sket so sapa2 yg nak masin sikit leh tambah kemudian. Itu secara tradisionalnya tapi akak suka mesin terus cili dan belacan dan sket garam spt dlm gambar di atas.

LAKSA KUOH PUTIH TRG

Bahan untuk kuah:


8 ekor @ 800g ikan selayang

2 sudu kecil lada hitam

1/2 in halia

1 ulas bawang putih

5 ulas bawang merah

1 1/2 biji kepala parut diambil santannya
2 keping asam gelugur
sedikit garam

Cara membuat kuah:


Ikan kembung dibersihkan kemudian direbus hingga masak
Toskan kemudian ambil isi ikan ditumbuk hingga lumat.
Tumbuk bawang merah, bawang putih, halia dan lada hitam hingga lumat.
Masukkan semua bahan tumbuk serta santan dalam periuk, masukkan asam gelugur dan garam secukup rasa.
Jerang di atas api hingga mendidih dan sebati.

Bahan untuk ulam:


Daun kesum secukupnya dimayang halus

Kacang panjang secukupnya dimayang

Kobis diracik halus

Timun dimayang

Daun kemangi - buang tangkai

Taugeh - buang ekor


Sambal belacan:


Cili kering rebus dan toskan]

Belacan] tumbuk atau mesin

Sket garam]

7 comments:

K.Nor said...

salam dihulur noor.. k.nor add link kat blog k.nor ya..

asal kat mana tganu? dan kalau tak keberatan, mana lebih tua ya.. k.nor lahir tahun 67..

rasanya dulu ada blog lain kan :)

NoorMasri said...

Salam diterima k Nor, t/ksih add link..muah muah..sy pun mintak izin add link akak ye..

Saya asal K Ibai depan mesjid terapung . Lahir 68, muda setahun je pun hihihi..

a'ah ada tapi dah mls nak update situ..

K Nor trg kat mana?

K.Nor said...

oohhh kalau gitu tak yah la berakak lak .. setahun jer kan.. panggil nor aje ok :)

saya asal kg. kolam dan membesar di kg gong kapas dan skrg menetap kat pdg hiiran.. hehehe

K.Nor said...

yg menyebabkan dipanggil kuah putih tu sbg kuah mentah sbb sesetengah org dulu2 (kebanyakkan gak la) perah santan dgn air suam panas. pastu gaul dgn semua bahan2 dan terus dihidangkan. sbb tu dipanggil kuah mentah. nor pun guna air yg dah dimasak gak tp tetap panaskan atas dapur sampai panas tp tak la mendidih. baru perahkan limau nipis dan boleh la dihidangkan.. mmg daun kemangi wajib ada kalau nak makan laksa. sama la kita, tengok daun kemangi ingat laksa.. tak ummphh makan laksa tanpa daun kemangi kan hehe

NoorMasri said...

ok Nor...no hal punya..janji suka sama suka hehee

tu laa...tok Noor pernah gak cite...mmg dorang tak masak santan tuh main campur je..mungkin sedap kot, lagi lemak kan...

mannira said...

tumpang lalu...k.noor ni saya kenal nama la..kat cari kan..dulu selalu bg resepi kat sana...

saya pun biasa buat laksa kuah putih tak msk pun..tapi tak tahan lama sgtla..kalau buat pg..dan nak mk le le tu, okla.. tapi kalau nak mkn sampai ke mlm..mmg tak lehla..tapi skang kalau nak buat biasa masakla..dah lama tak buat guna air panas je...

uihh pjg lebar ni... kak tak de ke resepi kuah msk...my all time fav tu..

minta izin nak link...

NoorMasri said...

mannira..tumpang lalu nak g mana tu..hehe

ye lah klu tak masak mana nak tahan kan...org zaman dulu mls masak sbb kena masak atas dapur kayu leceh..nak nyalakan api dah 15 min..tqvm sudi link blog akak.