My Friends

KLIK LA!

Tuesday, November 8, 2011

Berbudi pada tanah- Capsicum & Chinese Celery

Akak ni mmg suka bercucuk tanam, setiap petang akan ke halaman melihat pokok2 yg ditanam...mesti tilik satu persatu hehehe.
Saja nak tunjuk pokok capsicum hijau dgn pokok sup yg akak tanam, pokok sup tu dah byk jasanya. Tiap kali buat sup mesti akan terkorban lah pokok tersebut. Mmg berbaloi lah tanam pokok sup ni, selalu kalau beli RM1 daun sup, mesti tak abis....pastu mesti akan terbuang.

Pokok capsicum ni pula, berbuah sulong...belum pernah petik. Tunggu membesar dulu, pokok nya dah jd condong, berat buah...hehee.

Pokok atas ni baru berputik kecil, ketinggalan lah pulak yg ni.


Tak lama lagi boleh la petik, buh atas pizza....tunggu !

10 comments:

anymz said...

bila tgk tanam2an kat sini rasa dan2 je akak pulak nak bercucuk tanam.tambahan sekarang ni musim hujan.sesuai sangatlah kan?..Geram tgk capsicum tu.:)))

Gee® said...

waaa....suburnya tanaman... nak sebiji capsicum yea nk wat pizza gak...

NoorMasri said...

kat Nym, apa lagi...g lah amik cangkul....sesekali jd pahlawan cangkul lah pulak hehehe


Gee....cukup ke sebiji hehehe...akak tengah semai capsicum merah..tapi lambat pulak membesar

Cik Puan Izan❤ said...

geramnya tgk tanaman yg menghijau tu....bertuah betul dapat rumah atas tanah...

Ctnaemah said...

kak noor..geramnya tgk pokok daun sup tu..subur..sejuk tangan kak noor ni ya!.Pokok lada capsiscum tu pun molek aje timbuhnya..sy semai banyak kali tak menjadi2 pun.

Ctnaemah said...

*tumbuh*..hehehe

Ida,Japan said...

rajin k'noor cucuk tanam yer...huijau segar jer pokok2 tu...ida kt sini tanam gak sbb terpaksa he..he tanam kunyit, serai, pokok kesum kwnn bagi..tapi bila suhu dh makin sejuk ni, pokok2 dh nk jadi kuning..huhuu

NoorMasri said...

Izan, geram kat pokok tak pe...jgn geram kat akak hehe

NoorMasri said...

ctnaemah....akak pun tak tahu, akak semai je biji capsicum yg akak beli....syukur alhamdulillah..berhasil juga

NoorMasri said...

Ida, duk negara 4 musim cam tu lah kan...bila tiba musim sejuk...abis pokok mati kan...teringat masa akak kat UK, tanam pokok cili....tak sempat cili masak dah masuk musim sejuk...terus mati, sayang betul..