My Friends

KLIK LA!

Tuesday, November 29, 2011

Homemade Chocolate

Sejak cuti sekolah ni, byk lah sikit masa terluang.. boleh lah bermain2 dgn coklat lagi kan. Kali pertama buat coklat boleh lihat SINI. Yang ni adalah percubaan kali kedua.

Akak buat menggunakan 3 jenis inti:

inti pes coklat/coklat ganache (beli yg ready made aje hehe)
inti gajus
inti badam


Pembuatan coklat kali ni ada improvement dr segi mutunya...sekrg dah tahu teknik2 yg betul sejak beli buku TEROKAI RAHSIA COKLAT oleh Chef Amer.

HOMEMADE CHOCOLATE
Bahan-bahan:

1 kg milk chocolate compound
1 sudu besar cocoa butter

Inti: Coklat ganache, kismis, kekacang yg digemari (mesti dipanggang/bakar dahulu)

Cara membuat:

Didihkan air di dalam periuk.
Tutup api setelah air mendidih.
Letak mangkuk berisi ketulan coklat dan cocoa butter di atas periuk.
Pastikan mangkuk berisi coklat lebih besar drp periuk.
Pastikan mangkuk berisi coklat tidak bersentuh dgn air panas.
Kacau sekali sekala sehingga semua coklat cair.
Sudukan coklat tadi ke dalam mould yg digemari.
Masukkan separuh dulu, lenggang2kan mould supaya coklat tadi meliputi keliling mould.
Biarkan coklat keras sedikit.
Kemudian masukkan inti yg digemari.
Sudukan lagi coklat sehingga memenuhi mould tadi.
Sejukkan dlm petiais (kalau nak cepat letak kat tempat beku selama 2-3 min)
Apabila sejuk keluarkan dr mould, sedia utk dinikmati.

15 comments:

Sheila Shafeareen said...

As'saalm menarik buat sendiri bagus..coklat tu x payah campur apa kan? just cair kan aje yeee

EmbunRosaliza said...

Assalam noor, cantiknya coklat home made tu, rajin membuatnya

K.Nor said...

cantiknyer :)

My Biz said...

alaaaa kak mar ni...buat org terliurla.....sedapnya nampak...huhuhu dahle comei lak tu...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..emmmm buat sendiri puas hati kan....Cantik betul, terguda melihatnya

maz said...

kita xprnah lgi buat cklat sdri..cntikkk je..nti la smpai seru nk cba jgk la..

Wattie said...

Salam maal hijrah Noor,
Cantik sangat kejadiannya coklat Noor, buat pun nampak cam senang

NoorMasri said...

Wslm Sheila, a'ah betul, senang aje kan.

NoorMasri said...

wslm Rosaliza, anak2 suka makan...terpaksalah merajinkan diri..hehe

NoorMasri said...

K Nor, tq hehe

NoorMasri said...

Ulin....cian dia teliur...hehe

NoorMasri said...

Sue, buat sendiri boleh makan byk...kosnya rendah berbanding yg beli

NoorMasri said...

Maz & wattie, try lah senang sgt utk membuatnya....

KaK CiK said...

milk choc compound tu yg kta guna utk wat choc topping ke?

Anonymous said...

assalamualikum sis...brp rm buku chef amer tu ye?