Nasi Minyak Terengganu & Gulai Daging Bawang Goreng

Menu yg dah lama tinggal kenangan, nasi minyak Trg bersama gulai daging korban. Gulai daging ni stail Trg, tidak menggunakan santan tetapi menggunakan susu dan bawang goreng. Kalau ke Trg akan jumpa lauk ni samada di gerai sarapan pagi atau pun di majlis kenduri kahwin.

Gulai daging ni, akak ikut cara tokki sedara akak..dia mmg masak kat tempat kenduri kendara. Bezanya cara tokki akak ni dia menggunakan susu manis dlm lauk daging dan juga nasi, tetapi jgn lah letak byk...hanya secukup rasa jgn sampai rasa manis plak kan hehehe.

Resepinya boleh rujuk SINI.

9 comments:

Gee® said...

sedapnyaaaaa.....

Mamasya said...

Salam Maal Hijrah k.Noorma

Tengok nasi minyak Trg...teringat kalau balik kg belah MIL pagi2 gi beli sarapan nasi minyak....kdg2 sampai Cabang Tiga cari sarapan pagi....

Nieza said...

sedapnya tgk menu akak ni...lama tak mkn nasi minyak ni:)

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Nor...Wahhh saya kalau gulai terengganu, selalu yang guna rempah gulai tu...Apa pun versinya nasi minyak & kuah gulai memang tidak dapat dipisahkan....Rindu pula nak balik Trg sarapan ngan nasi minyak atau nasi dagang...

EmbunRosaliza said...

Assalam Noor, sdapnya nasi minyak ganu ni, rasanya tak pernah mkn lagi nasi ni dan gulai gini

maz said...

slm kak..tgk set nsi akak ni..trngin la plak nk mkn nsi org khwinn..npak sedappp..

JUJUE AHMAD said...

salam.. sedap ssungguh nmpk ns ni wat lpr je perut pg2 ni..

♪ Azu ♫ said...

Nasik Minyak yang terbaekKKkk!!!

Anonymous said...

saya miss arwah mak punya nasi minyak..dah cuba buat tapi tak berapa menjadi..resepi awak ni n gambarnya nmpk exactly nasi minyak arwah mak..insyalah akan cuba..