Donut Gebu Beldandy


Assalamualaikum semua....dah lama tak memasak sebabkan kekangan masa. Teruja untuk buat donut apabila terbaca resepi dari Beldandy dari Forum Cari. Menurut Bel, resepi ni mmg terbaik lah dari byk2 resepi yang dia pernah cuba. Donut tetap lembut/gebu wpun dah sejuk.

Apabila cuba tadi, mmg ternyata benar...tak rugi mencuba....yahoooo !

Akak CnP resepinya disini....tqvm kpd Beldandy..izinkan akak share resepi tu disini buat rujukan akak di masa depan.

DONUT (SUMBER BELDANDY FORUM CARI)

SPONGE

420 g tepung roti
250 g air (suhu bilik)
5 g instant dry yeast (SAF is the best)

DOUGH

180 g tepung  gandum
12 g baking powder
6 g instant dry yeast
36 g susu tepung
9 g bread improver
9 g bread softener (optional)
9 g garam
70 g gula
30 g susu segar
48 g air sejuk
72 g butter

Cara-cara

Untuk Sponge : Campurkan semua bahan dan pukul pada kelajuan perlahan selama 3 minit. Kalau pakai tangan cukup dgn gaul2 sebati dan uli sesikit aje. Kemudian biarkan dalam bekas bertutup selama 4 jam.

Dough :

1. Masukkan semua bahan2 kering ke dalam mixing bowl kecuali butter.
2. Campur kan air sejuk, susu segar di ikuti oleh sponge. Pukul pada kelajuan perlahan selama 1 minit.
3. Tukar kepada medium speed dan uli selama 5 minit.
4. Masukkan butter sedikit demi sedikit dan uli selama 10 minit pada kelajuan sederhana sehingga menjadi doh yang lembut dan boleh di regang pada tahap sgt nipis.
5. Rehatkan selama 10 minit.
6. Canaikan dan terap. Susun atas dulang dan biarkan 30 minit sebelum di goreng.


5 comments:

ummiaisyah said...

salam ukhwah kak noor....harus dicoba resepi ni..ada 2 bahagian ekk..br festaim tgk..ok kiv dulu..thanks 4 sharing

My Biz said...

aduhai akak...asik buat org terliur je tau huhuhuhu

~~zana@pb~~ said...

Harus di cuba ni Noor, selalu kat forum cari ye? Akak pun selalu di sana tapi jarang masuk bahagian resipi, takde geng kat situ.

Ctnaemah said...

puas hati ..kan kak noor..yg kat sana tu kita punya ler..hihihih

Anonymous said...

assalam kak..bread improver n softener tu apa?bole dpt.kt mane ye?