Kek Marble Lembut Lagi Sedap NINA

Angin 'R' dah dtg hehehe. Sebenarnya kek ni buat petang semalam sempena hari jadi anak bongsu akak ...w/pun dah terlewat 3 hari tapi ku gagahkan jua utk membuatnya..wpun anakku itu tak berapa suka makan kek tapi dia suka jilat2 adunan yg belum dibakar itu..dia kalau dpt mangkuk pengadun bekas adunan kek tu...akan dijilat mangkuk tuh sampai bersih hahahaha..kiranya senang maknya nanti nak cuci.

Tapi tak sangka sgt, sebaik aje kek ni masak, abis 1/2 biji kek dimakan kami anak beranak. Husben yg tak suka kek pun makan sampai 2 keping, bahagian tepi kerak2 tu. Agaknya sbb dah lama sgt akak tak buat kek kot. Tak pun sbb lapar sgt kot hahaha.

Resepi kek ni akak perolehi dulu2 (5-6 tahun lepas) masa bergiat aktif dalam forum cari, sumbangan Nina. Dah byk kali buat kek marble menggunakan resepi ni. Kek ni mmg gebu dan sedap...akak marble dgn emulco coklat, emulco oren dan kaler biasa tuh tak buh apa2 emulco.

Bau kek semasa dibakar mmg harum semerbak dek gabungan oren dan coklat.


Kek Marble Lembut Lagi Sedap Nina

Bahan-bahan: (loyang 8 in)

8 oz mentega
6 oz tepung gandum (akak guna superfine)
6 oz gula castor - gula ni akak kurangkan lagi sbb akak ni tak suka kek yg manis sgt
5 biji telur dari fridge
3 sudu besar susu pekat
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu makan ovalette
3-4 sudu makan serbuk koko -diayak (akak guna coklat emulco dan oren emulco)

Cara membuat:

Tepung diayak bersama baking powder.
Pukul mentega, susu dan esen vanilla hingga kembang.
Di dalam bekas lain, pukul putih telur hingga ringan lalu masukkan gula sedikit demi sedikit hingga adunan rata.
Masukkan telur kuning sebiji sebiji ke dlm adunan putih telur dan pukul hingga rata.
Masukkan ovalette dan adunan mentega dan pukul lagi hingga rata.
Akhir sekali masukkan tepung skit2 dan gaul satu arah. Apabila rata bahagikan adunan kpd beberapa bahagian dan masukkan warna atau emluco pilihan anda.
Guna loyang 8 in persegi selang seli masukkan adunan tadi dimulai dgn adunan asal.
Bakar pd suhu 180C selama 45 min atau sehingga masak. Suhu oven bergantung kpd oven masing2.

* Tips: Kalau menggunakan mesin, jgn diberhentikan semasa sedang mengadun. Jika mengunnakan tangan, harus pukul lebih lama sedikit krn adunan mesti kembang dan rata.

15 comments:

Wattie said...

Assalamualaikum Noor,
Ambooiii nampak lembut dan cantik sangat kek marble tu.....meh sini sikit, teringin lak nak makan

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

akak..plizzz LM nak resipe.terliurnyer.dulu peknen tak suka kek.tp kali ni sgt giler mkn kek

NoorMasri said...

wslm wattie...maghi ah sini...ada skit lagi ni...kalau lambat takut tak sempat hehehe


LM.....akak dah taip resepinya...sila lah cuba..

Nieza said...

wahh dah berasap pun dapur akak..hehe sedapnya kek tu kak...cantik jer marble tu...nanti boleh cuba:)

Yatie said...

Assalamualaikum K.Noor,
Cantiknya marble cake akak ni..suka kaler oren dngn coklat tu..menariklah..terasa lembut jek...

nOOrsha said...

memang sedap nmpak kek marble tu kak noor..akak wat marblenya pun cantik sangat....terliur :)

Ummi said...

Assalamulaikum Noor...
Nampak sedapnya...nnt akak nak try laa..hehehe

My Biz said...

akak mehlah dtg sini...wat kek tuk kami huhuhuhu terliurlah pulok...lama weii menghilang...sibuk yek?:):)

Wattie said...

Salam Noor,
Kita singgah lagi sekali ya. Klu ada masa, singgahla blog kita ya, ada tugasan menarik menanti, harap tidak menghampakan ya

HudA aLthafUNnisa said...

salam..nak tanye..nape ckit sgt tepung gandum? btul ke 6 oz?

Anonymous said...

Kak Noor...1 oz berapa gram?...scale kat rumah ni digital...kalau tak silap ada sukatan dalam gram je...thanks kak noor...

Faiz said...

salam kak noor, dtg jalan2 cari resepi..mcm nak try la resepi ni bila2 kang..cam sedap je

NoorMasri said...

Assalam...Faiz, timakasih sudi jln2 sini...try lah mmg sedap

NoorMasri said...

kpd yg bertanya 1 oz = 28.35 g

Anonymous said...

nampak sedap, nak cuba buat...

Support Us