My Friends

KLIK LA!

Sunday, May 15, 2011

Kek Pisang Lembab & Gebu


Kembali bersiaran lagi....dah lama tak kemaskini umah ni...dah hampir2 bersawang.

Camana nak kemaskini, tak de resepi yg menarik....hanya resepi ulangan semata2. Kali ni nak cite resepi ulangan iaitu tak lain tak bukan salah satu kek kegemaran ku sekeluarga iaitu kek pisang.

Kek Pisang ni akak buat minggu lepas. Resepi kek ni boleh klik sini. Mmg dah selalu buat kek pisang ni, mmg takkan jemu punya membuatnya. Bukan setakat buat, makan kek ni pun tak jemu...pas sekeping, sekeping masuk mulut...abis camno, lama2 haku pun jd gebu macam kek ni




Tengoklah texture kek ni, mmg gebus tak hengat punya.....tak caya cer try hehehe.

Kek masih dlm loyang (9x9 in)

Kali ni akak saja tabur kepingan badam dan kismis atas permukaan kek sebelum dibakar. Mmg sedap bubuh badam, rangup je bila makan panas2 dan terasa kelemakan badam tersbt. Cuma bila letak badam, bila cara potong memotong agak payah lah sket..potongan akan jd tak kemas. Tapi tak pe janji sedap. Kismis tu pulak, bila tergigit akan terasa masam manis kek tu, perghh mmg lazat punya.


6 comments:

Naz said...

Assallamualaikum kak Noor..

Best kan kak kek pisang. Cik abang Naz tak berapa suka sgt kek2 ni tapi kek pisang dia suka...

norlie said...

waa.. nampak sedap kek pisang ni..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Salam kak noor...

betul2 gebu nampak kek tu kak... mcm nak ngap jer.. senang ek buatnya... main mix sekali gus jer... apa2 sy salin dulu resepinya... kot2 ada pisang lebih2 boleh buat.. hehe.. TQ kak noor..

Wattie said...

Salam Noor,
Lembutnya nampak kek pisang Noor, menarik betul

Ummi said...

Salam Noor...waaah menggoda nampaknya kek nih...bikin tangan gatal2 jek nak baking...tp rajin ke idak ke nih...huhuuu

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak noor..
sy baru nak bgtau akak.. lom sempat masuk sini akak dah masuk 'rumah' saya dulu.. hehe..
mmg sedap kak kek tu.. lembut gebus gebas! maaf kak.. saya bukan takmo ikut cara dari resepi asal tu kak.. tapi masalah mixer saya tu tak berapa kuat sangat dah nak bekerja.. dah uzur.. hehehe.. tu sebab sy mix cara gitu... sy guna mixer biasa je.. mixer tangan.. itupun dah pernah rosak.. dari 2 mixer yg rosak (berlainan masalah) suami saya repair2 guna sparepart yg boleh guna & dapatlah digunakan semula jadi 1 mixer.. hehehe.. itu yg sy guna utk godek2 kek skrg.. tak berani nak bg dia kerja keras sgt.. hehe..

thanks ye kak noor..