Kek Pisang Lembab dan Gebu

Kek ni terlebih tinggi pulak, lain kali kena guna acuan lebih besar.

Kek yg belum dipotong, kena posing dulu

Kek utk kak Noor, tak sabar nak ngap..

Kek pisang ni telah menjadi salah satu kek kegemaran ku. Resepi oleh Sue-Rans dari Forum Cari. Tq Sue krn telah berkongsi resepi yg sgt mudah dan paling penting sungguh enak. Resepi ni telah akak ubah suai skit dgn menambahkan kuantiti pisang.

Kek Pisang Lembab dan Gebu

Bahan-bahan:

300g pisang dilecek
240 g tepung gandum - lebih suka guna tepung superfine
180 g gula castor - kalu suka kurang manis guna 160 g aje
4 biji telur
160 ml minyak jagung
1 sudu teh ovalette
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
secubit garam

Cara membuatnya:

Campurkan semua kedlm mixer, putar sehingga kembang dan gebu putih.
Masukkan dlm loyang dan bakar pd suhu 160C selama 1 jam atau sehingga masak
Pastikan adunan setengah drp loyang krn kek akan naik sekali ganda.

5 comments:

kzai said...

salam nor..gebus nye kek pisang tu..mesti sedapkan

NoorMasri said...

salam kzai, mmg sgt gebus dan sedap, sy dulu yg tak suka kek pisang pun bole jatuh cinta dgn kek ni..hehe

Siti Asiah said...

Salam...guna pisang ape yea nak buat kek pisang ni?

NoorMasri said...

Salam Siti Aishah,...akak guna je pisang berangan yg masak ranum...pisang emas pun boleh

Anonymous said...

Hi...sy dah try ikut resipi..tp x gebu...sedih. ntah mana silapnya.