Tuesday, May 10, 2011

Homemade Keropok Lekor - updated


Keropok lekor yg dibuat minggu lepas. Lama dah tak balik Trg, terasa teringin sgt nak makan kepok lekor yg banyak ikan. Kebetulan pi pasar Klang, jumpa ikan selayang yg segar bugar...beli 2 kg utk buat kopok lekor. Sedap dimakan sebaik aje selepas direbus. Anak2 pun suka makan kepok rebus kecuali abahnya aje yg tak reti makan kepok rebus..mesti nak kena goreng gak...hehehe.

Keropok Lekor Trg

Bahan-bahan:

2 kg ikan selayang/kembung - ambil isi dpt lebih kurang 2 bekas bulat taufufa
3/4 bekas bulat taufufa tepung sagu
2 sudu kecil garam kasar - lebih kurang
secubit serbuk perasa jika suka

Cara membuat:

Isi ikan dimasukkan ke dlm food processor, kisar hingga hancur.
Kemudian masukkan tepung sagu, garam dan serbuk perasa.
Kisar lagi sehingga sebati.
Panaskan air dlm periuk hingga mendidih.
Tabur sedikit tepung sagu atas papan pencanai, ambil sedikit adunan tadi kemudian gentel kpd saiz yg dikehendaki.
Gentel semua hingga habis.
Rebus dlm air mendidih hingga masak iaitu apabila keropok tadi timbul lebih kurang 10 min atau bergantung kpd saiz keropok tadi.
Angkat dan toskan.
Enak dimakan begitu saja atau digoreng.

Cara perisi ikan


Food processor yg akak guna, utk tujuan kisar akak guna yg bermata tajam kat luar tu

Tepung sagu yg akak guna, akak beli dr pengusaha kepok lekor di Trg ....dah lama akak beli tahun lepas lagi....tapi sbb simpan dlm petiais masih ok lagi tepung sagu tu...ada byk lagi tepung tu, kena wat lagi...nanti balik Trg boleh beli lagi hehehe

8 comments:

Kak Rose said...

lamanya x makan kopok lekor...rindu ngan kopok losong! nak mintak barang 5 batang...

Naz said...

Masyallah... Rajinnya kak Noor ni.. Akak org Terengganu rupanya ye.. Cam nak rasa jer air tangan akak ni..:))

K.Nor said...

nor suka kopok rebus.. nak2 yg panas.. tenyeh dlm sos.. wahhhhh makan tak hingat! :)

My Biz said...

huhuhuhuhu terliursssssss...kak ma...wah dah lih buka kedai ni:):0

Wattie said...

Assalamualaikum Noor,
Selamat Hari Ibu ya. Rajinnya Noor buat keropok lekor, dulu tak pernah makan, tp bila dah rasa, ketagih lak...hahaha

Ayu said...

Assalam kak noor,
dah lama kita tak buat lekor..memang kalau dibuat sendiri berbaloi, sebab kita boleh adjust tak banayk tepung..lagilah terasa isi ikannya tu....ada 10 batang pos sikit kat sini..

NoorMasri said...

k rose, kopok dah abis anak2 kerjakan sorang sebtng hihi

naz, nak makan kena lah rajin...akak teringin tahap kritikal tu yg merajinkan diri tu hehehe..lagi pun bukan payah mana pun...

nor, mmg sedap kan kepok rebus cicah sos lada

ulin....hahhaa....ikan sini mahal tak balik modal nega kepok kat sini

NoorMasri said...

wattie...mmg kepok boleh wat org ketagih hehehe

ayu, next time akak buat akak pos sana ek....hehee