Kek Buah Kukus Lembab


Dalam byk2 resepi kek buah kukus yg pernah akak cuba....ini lah yg paling menepati citarasa anak tekak ku hehehe. Anak2 yg tak suka kek buah pun tadi tak sabar2 nak makan, terutama si kecil Azali Akmal dan Anis Fatihah. Kiranya tak sempat nak tunggu kek ni "matang" selama seminggu dah kena potong, tapi wpun belum matang tapi dah terasa kelembaban nya.....!

Resepi kek ni akak skodeng dr KR yg dipost oleh Addy Mohd. Terima kasih kpd empunya resepi. Katanya resepi ni dia guna utk buat jual. Akak C&P resepinya ke sini sbg rujukan masa depan.

KEK KUKUS BUAH-BUAHAN MOIST 
(akak guna loyang 6"x 6")

Bahan-bahannya:
300 gram tepung gandum
150 gram gula halus - akak guna 60g aje, tu pun dah cukup manis
3 biji telur A
200 gram mentega
250 gram buah-buahan campuran
50 gram Almond Flake (kalau tak ada tak apa) - akak letak
50 gram isi biji kuaci (kalau tak ada tak apa) - akak tak letak sbb tak de
1 sudu teh bicarbonate of soda
1 sudu teh cream of tartar
1 sudu teh esen vanilla
sedikit pewarna coklat - akak guna black treacle
1 cawan gula & 1/4 cwn air, untuk dibuat gula hangus
kertas aluminium foil


Cara-cara Membuatnya :

1. Panaskan air dalam kukusan terlebih dahulu.
2. (tips penting) Tepung gandum 300 gram, ambil sedikit dan gaulkan dengan campuran buah-buahan, gaul rata untuk salutkan tepung dengan buah-buahan. Ini akan dapat mengelakkan buah-buahan dari mendak ke dasar kek sewaktu ia dikukus.
3. Tepung gandum, bicarbonate of soda dan cream of tartar diayak. Ketepikan.
4. Pukul mentega, gula sehingga kembang dan sebati. Masukkan esen vanilla dan pewarna coklat dan pukul dengan tangan sehingga ia sebati.
5. Masukkan telur satu persatu dan pukul dengan tangan agak-agak sudah sebati sudah mencukupi, berhenti. Bila masukkan telur tidak boleh terlalu dipukul ini akan mengakibatkan kek kukus nanti kering. Jadi memadai dengan telur dimasukkan satu persatu dan bergaul sebati dengan adunan mentega.
6. Masukkan tepung yang telah diayak kedalam adunan, gunakan spatula atau senduk plastik dan kaup balikkan satu pusing arah sehingga tepung bergaul sebati dengan adunan telur. Jangan terlalu menggaul adunan tepung, cukup dengan pusing kaup balik sehingga tepung sebati.
7. Menggunakan periuk non-stick yang ada handle, masak 1 cawan gula dengan api yang kecil masak gula sehingga ia cair dan bertukar warna coklat dan berbuih. masukkan sedikit air, kacau bagi sekata Hati-hati gula hangus ni panas . Sewaktu gula hangus panas, ia akan cair dan bila ia sejuk selalunya ia akan keras jadi, tujuan masukkan air untuk lambatkan gula hangus tu jadi keras. sewaktu ia panas tuang kedalam adunan tepung dan kacau menggunakan senduk kayu (jangan pakai spatula plastic nanti cair) dengan cepat sehingga adunan sebati. Boleh minta pertolongan seseorang untuk tolong tuangkan gula panas jika anda rasa kekok membuat sendiri.
8. Akhir sekali, masukkan campuran buah-buahan dan kaup balik adunan, jangan terlalu digaul cukup hanya bila buah-buahan bergaul rata. Ini untuk menggelakkan buah-buahan mendap kedasar kek bila ia dikukus.
9. Alaskan kertas kuih didalam tin/loyang dan sapukan dengan mentega dan salutkan dengan tepung. Kemudian tuang adunan tepung kedalam loyang dan pastikan air kukusan telah mendidih dan tutup loyang dengan aluminium foil dan kukuslah selama 2 jam. Masa mengukus boleh dikurangkan jika mahu tapi untuk kek tahan lebih lama kukuslah selama 4 jam. biasanya saya kukus sampai kek masak jer (cucuk dengan lidi, bersih masak le tu) rugi gas.Kalau tak nak kukus boleh juga bakar, tapi kukus lagi moist dan sedap

Lepas ni nak try resepi Diana plak....nampak resepi ni dgn resepi D lebih kurang aje, cuma butter nya lagi byk...mesti lagi lembab kan...tunggu kemunculan kek buah kukus basah versi D plak hehehe

13 comments:

Unknown said...

assalam kak, bestnyer..lama tak mkn kek ni...nk tapau 2 ketoi yer...hehe

Nazrah said...

assalamualaikum...jgn lupa resepinya..kita tunggu

NoorMasri said...

Nieza..lengkali dtg bawak mangkuk tingkak boleh la akak tapaukan macam...singgang dgn kek kan...heheh

Nazrah...akak dah C&P je tu...

suri solehah said...

salam kenal..
saya peminat kek buah gak..tapi tak ada keberanian nak buat..mintak yang ni sikit boleh :-)

mamasya said...

Salam K.noor

Suka kek buah yg moist gini..sedap.
roti bengali kat bawahpun gebus jadinya..mmg sedap cicah kari. anak2 sy pula kalau masak kari mmg suka tak kira kari ikan atau kari ayam...cuma ikan tu diorg mkn sikit je.
re; k Noor sy org Kalate , husben Ganu tp skrg dok Melaka.

hana said...

salam kak....
kite pong nk try kek kak.d tuh... rima slalu buat gune resepi kak.d.. dier suggest suh try..tp lom terbuat2 lg.. jom kak nanti kite try...

Yatie said...

Salam Kak Noor,
Sedapnya kek buah kukus tu...kek kegemaran Yatie ni..leh cuba resepi ni..tq..

Ida,Japan said...

slm k'noor...gi mana cuti2 CNY ni,mesti sibuk ni....nmpk kesedapannyer...nanti boleh try juga,ida masuk list dulu ye kak.

Wattie said...

Salam KNoor,
Bestnya nampak kek buah kukus tu......dah masuk dlm waiting list utk dicuba sebab kek ni favourite hubby. Sy dah try resepi diana, pun sedap jugak....

AZLINA said...

Salam kak Noor, terbau2 kek kukus tu sampai ke Tapah nie...nampak pun dah sgt2 sedap apalagi la kalau dpt makan..bestnye kalau dpt 2 ketui!!

makcikkantin said...

Salam,

Nama Noor Masri dah kenal lama dah...kat forum cari/resepi...inilah pertama kali jumpa blog.......izin link ye.

The Black Jubah said...

Assalamualaikum,

Suami akak suka sangat kek kukus ni, tapi isteri dia tak pandai buat. Doakan lah saya berjaya untuk mencuba resipi ini, InsyaAllah...

Unknown said...

Salam.. sedap nye.. boleh try ni.. :)

mula berjinak2 suke kan kek.. hiihihi...

jom visit my site sat..

http://zafairmas.blogspot.com/