Jeruk Maman - Penambah Selera


Salam semua, lama nya akak tak bersiaran hehehe. Hujung minggu ni baru ada kelapangan. Nasib baik esok tak ada aktiviti ko-ku. Lega rasanya. Dah lah sejak beberapa hari ni badan tak sihat, sakit2 belakang dan sendi2 semua.

Saja je nak tayang JERUK MAMAN . Lama betul tak makan jeruk maman, makan bila balik Trg je tu pun kadang2 ada org jual kat pasar. Ahad baru ni terjumpa daun maman fresh kat pasar tani, segar dan cantik2 lak tu (daun pun cantik ke? ). Apa lagi macam tak percaya je jumpa daun maman kat Shah Alam ni, akak pun beli lah 5 ikat, balik potong buat jeruk....dpt lah sebekas besar.Tahan lah kot seminggu hehehe.

Gambar diambil, baru 2 hari akak jeruk. Hari ni dah tinggal secotet je lagi...esok abis lah tu....hari2 makan nasi dgn jeruk ni, selera pulak....jimat masa akak tak yah masak sayur sejak ada jeruk maman ni.

Nak jeruk daun maman ni senang aje, daun dipotong kemudian dicuci bersih. Masukkan daun tadi ke dlm bekas yg berisi air masak, garam dan asam keping secukupnya. Ada setengah org letak nasi masa jerukkan daun ni tapi akak tak suka letak...ntah kenapa takut cam tak tahan lama lak kalu ada nasi dlm tu....

13 comments:

Kak Rosaliza said...

Assalam Norr..saya suka sangat ngan jeruk maman ni, selalu beli time blk kampung

bestnya tau jeruk sediri, kat sini tak pernah jumpa lg daun maman segar tu

Nieza said...

kak, saya ni jakun skit tak pernah dgr lak jeruk ni...kalau ler leh rasa kan best...jamu mata jer lah dulu..hehe

kak Erna said...

Assalam noor..terima kasih baru tau..macam mana nak jeruk..akak menag tak pernah buat..makan suka..tapi beli je la..

NoorMasri said...

k Rosa- kalau jeruk sendiri dpt byk...kalu beli singgit secotet je..air je yg banyak kan...

NoorMasri said...

Nieza- ciannya dia tak pernah makan ye.....nak pos ke sana pun dah tinggal secotet, tak berbaloi hehehehe

NoorMasri said...

k Erna- senang aje jeruknya....saya selalu tengok mak saya buat cam tu...jeruk ni lepas 3 hari baru sedap, terasa asam garamnya...kalau jeruk sendiri berbaloi....saya beli 5 hinggit...dpt sebesen kecil tapi kalu beli 5 hinggit yg jeruk dpt semangkuk je kot...hehe

Naz said...

Salam kak Noor..
Naz tak pernah makan jeruk maman ni..tp Naz suka sayuran macam ni..

Anonymous said...

salam..kak nk tanya jumpa kat maner shah alam ni sayur tue......jua cari tak dapat lah.....

julie said...

salam..kak nk tanya jumpa kat maner shah alam ni sayur tue......jua cari tak dapat lah.....

julie said...

kat maner nak beli sayur maman tue...di shah alam ni...saya tak pernah jumpa..terliur dah ni

KAMISANPPB said...

salam akak guni utk jeruk ni maman yg bunga dia putih ker unggu maksud yer yg akak beli tue maman yang jenis liar tue ker...

NoorMasri said...

Julie....akak beli kat pasar tani mega di stadium shah alam setiap hari ahad...mmg ada org jual daun maman segar2 plak tu....gi kat gerai yg jual sayur2 kg...mmg ada byk...

NoorMasri said...

kamisanppb...akak beli yg biasa tu lah...tak perasan plak bunga kaler apa...tak silap putih rasanya..