My Friends

KLIK LA!

Wednesday, February 2, 2011

Roti Benggali

Tengahari tadi masak kari ikan tongkol. Tapi anak2 kurang memberi sambutan. Anak2 mmg kurang suka ikan. Maka tak laku lah kari ikan akak tu. Jd akak pun cadang nak buat lah roti Benggali buat cicah kari. Buka petiais, tengok stok tepung roti ada secotet je...alahai...tapi rasa cam nak makan roti benggali gak..ngidam ke ? Buat gak lah w/pun hanya ada 1/2 kg lebih skit tepung roti. Resepi roti akak guna resepi sofinar dr MyR. resepi asal sila klik sini -> Roti Benggali.

Akak dah ekjas resepi tu letak water roux (dah gila water roux nak buat camana, sumer nak taruk water roux...jgn marah ah Benggali hehehe). Resepi asal hanya 380g tpg aje....tapi memandangkan rakyat jelata kat umah akak ni melebihi 1/2 dozen jd kena lah buat lebih sket. Dpt lah 15 ketul roti spt dlm gambar atas tu. Sebaik aje kuar dr loyang, cik abg dah tak sabar nak rasa, kuah kari semangkuk dah ada depan mata dia . Abg lah org pertama merasmikan roti benggali ku. Komen abg " bertuahnya abg kawin dgn Ma....sedap roti nih sebijik cam benggali punya"...kembang kempis idungku kihkihkih. sambil2 akak tengah snap gambar, abg selamat makan 3 ketul roti tuh....burppppp Alhamdulillah, kenyang suami ku yg tercinta. Rezeki abg balik kerja awal hari ni.

Cik abg siap tanya," kenapa buat sikit sgt Ma, mana cukup byk tu". Waaaaaa...dia tak tahu tepung dah tinggal secotet...besok dah raya cina...kompem kedai Bagus dah tutup petang ni. Minggu depan pulak lah projek meroti.

Roti akak langsai dlm masa 1 jam saja. Sekian wassalam.

Resepi di bwh yg akak dah gandakan skit. Apa2 pun terima kasih buat Sofinar krn sudi berkongsi resepi yg enak, gebu dan mudah ini.

ROTI BENGGALI (6 org makan)

Bahan A
  • 525g tepung roti
  • 1 1/2 sudu besar shortening (45g)
  • 1 s/k garam
Bahan B
  • 170-180 ml air suam
  • 1 1/2 sudu makan yis serbuk
  • 3 sudu makan gula castor
Bahan C : jd kan water roux (masak bahan trsbt dgn api perlahan sehingga menjadi pes)
  • 25 g tepung roti
  • 125 ml air
Cara membuat:
  1. Bahan B digaul bersama
  2. Semua Bahan A digaul sebentar
  3. Campur bahan A & C gaul sekata kemudian masukkan B, uli hingga licin dan lembut.
  4. Perap hingga naik 2 kali ganda, kira2 40-60 minit
  5. Kemudian tumbuk2 untuk keluarkan angin.
  6. Bahagi kpd beberapa bahagian dan susun dalam bekas yang telah digriskan.
  7. Perap lagi hingga naik 2x ganda semula.
  8. Bakar 180 C selama 25 minit
  9. Air tu cuba sikit dulu takut terlembik adunan

8 comments:

Nieza said...

Kak noor, nak roti benggali ni satu ketoi nk cicah karila...hehe abisla benggali roti tak boleh cari mkn kak...kalah benggali punya roti tau roti akak ni..hehe

ilahjy said...

betoi kata nieza... cantek betoiii roti nor masri nii bukan roti benggali yaa ekekekeee..
warna putih gebusss.. mcm ni kak suka..

hana said...

hihi.... lawak la kak... mujur jatuh cinta kat roti benggali... klu benggalinyer???? ayoyooo amma appaaaa.... kekekee... kite pong lama list si roti nih... nmpk gaya nk kene wat jugaklah....

bre_eze said...

sedapnye kalo cicah ngan kopi 'O' nih

Naz said...

Salam Kak Noor..
Akak, akak uli roti guna tangan jer ker??Wah rajinnya akak.. Tabik laaa dpt buat roti yg gebu mcm ni guna tangan jer..

My Biz said...

uishhh gebunya akak...isttt geram ni...aduhai bila nak pandai masak ni...akak, tak balik ganu ke? abg rie dah balik kan rasenya:):)

NoorMasri said...

Nieza....abg benggali menangis mintak ampun dah tak bule cari makan hehehe

ilayjy.....ini benggali ada putih jugak....hehehe

hana....ayoyooooooo....ini roti byk sedap, adik manis mesti cuba jugak

breze...tak sempat nak cicah dgn kopi O dah abis dulu huhuhu


Naz.....akak uli guna mixer kenwood...uli tangan kalu....mau kuar ketul2 lengan akak hahaha...tapi dulu2 masa kat UK akak uli pakai tgn je gak...masa tu tak kije ok lah..byk masa..uli tgn pun gebus jugakkkkk....hentak2 doh atas meja hehehe

Ulin.....apa yg gebu akak ka roti ka hahhaa...kak ma dok balik sbb nak urus kan umah sewa si soleh...ari ni maghi sini kot dia...next week nak start kije....maybe mok maghi sini kot ikut abg rie...nanti cuti skoloh bulan 3 kot baru balik

Ida Ddapur said...

sedapp ni mkn panas2...pas tu cicah ngan kopi...gebuss nyer roti akak!