Masak Lomak Cili Api Nangka Muda

Salam semua.....dah lama tak masukkan menu lauk pauk kat blog ni. Kebelakangan ni agak sibuk sket dan masak memasak pun ala kadar sahaja, tiada yg istimewa pun. Lagi pun bila letih nak ambil gambar pun malas.

Hari ni tahap kerajinan ok lah sket. Pagi2 lagi akak dah terpacak kat pasar mencari barang basah. Nampak pakcik jual sayur, menjual nangka muda, sekeping seringgit. Punya lah murah, sekeping besau-besau, dgn tamak haloba akak beli 2 hinggit. Mentang2lah murah. Sekali balik umah, dah potong masuk dlm puyuk...sepuyuk penuh hahaha...sapa nak makan nanti...yg makan sayur nangka hanya akak dan husben..anak2 amik kuah nya aje...adussss..mau sayur ku sampai besok...kalau akak habiskan hari ni mau kembung nanti....ada yg terkentut2 tak henti2 heheheh.

Sayur ni akak gandingkan dgn ikan kerisi goreng berbwang putih, jeruk maman dan budu. Perghh hari ni kami anak beranak makan berselera betul.

Resepi nya senang aje.

Nangka direbus hingga empuk dan toskan.
Santan, cili api (tumbuk), kunyit hidup (tumbuk), serai (ketuk) , udang segar dan garam secukup rasa di masukkan dlm puyuk...masak....senang aje kan.

2 comments:

kak Erna said...

assalam nor..akak baru berangan esok nak cari nangka muda nak masak ngan ayam.

NoorMasri said...

Wslm kak Erna....lawak akak ni siap berangan lagi..hehehe