Kek Pelangi Kukus

Assalamualaikum...

Kek kukus pelangi ni akak buat 2 hari yang lepas. Alkisahnya terlihat kek ni dirumah Yatie dan apabila membaca celoteh Yatie ttg kek ni membuatkan akak begitu teruja utk membuatnya. Menurut Yatie resepi ni diambil dari blog chef Norzailina. Akak apa lagi melihat bahan2 pun ada dlm almari cuma tinggal nak beli serikaya...malam tu jugak akak buat hehehehe.

Hasilnya kek ini memang sedap, lemak, lembut, gebu, lembab, pendek kata mmg SEDAP la. Tak rugi akak mencubanya. Terima kasih byk kpd Yatie yg panjangkan resepi tersebut dan juga kpd chef Norzailina yg tak kedekut utk berkongsi resepi yg sgt enak ini.


Izinkan akak C&P resepi disini utk rujukan dimasa depan.

KEK PELANGI KUKUS 
(akak buat 2 adunan menggunakan loyang 10x10x3 dan kukus selama 2 jam)

Bahan-Bahan (Loyang 7x7x3)

  • 1 cawan mentega
  • ¾ cawan gula kastor (akak kurangkan jd 1/2 cawan aje tp tetap manis)
  • 3 biji telur
  • ¼ cawan susu pekat
  • ¼ cawan serikaya
  • 1½ cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil serbuk penaik
  • 1 sudu besar koko
  • 1 sudu kecil vanila
  • Sedikit pewarna merah jambu, hijau, kuning, ungu, jingga
Cara membuat
  1. Pukul mentega dan gula hingga kembang. Masukkan telur satu persatu dan pukul sebati.
  2. Masukkan susu pekat, serikaya dan vanila. Kacau rata dan bubuh tepung gandum bercampur serbuk penaik.
  3. Bila sebati, bahagikan kepada 7. Warnakan berbeza termasuk satu adunan dengan koko.
  4. Sudukan selang seli ke dalam mangkuk (aluminium) yang sudah dilengser dengan marjerin dan alas dasarnya dengan kertas kalis minyak. Tutup dngn aluminium foil dan kukus selama 1 jam atau hingga masak.
* Untuk kek lebih lembut, tambah 2-3 sudu besar susu segar/cair. (yg ni akak tak tambah susu pun, namun begitu kek tetap lembut)
Jika bahagi ke dlm mangkuk2 kecil, masa mengukus lebih pendek.

Sebenanrnya ada 6 lapisan warna tapi disebabkan akak tak ratakan betul2 ada bahagian
mempunyai byk warna ada bahagian nampak sebahagian je warnanya...tapi tak pe lah janji sedap. Yang warna coklat tu akak letak emulco cappucino..mls nak taruk serbuk koko. Padahal serbuk koko ada tp kalau dah malas tu...habis cerita lah hehehe.

Kepada penggemar kek, JGN tak cuba nanti menyesal hahahahaha !

8 comments:

Nazrah said...

Salam Aidilfitri..warna terang terang... sarikaya tu je pun dah maniskan..insyallah saya akan cuba juga

Anonymous said...

nak tanye kalau buat dalam bntuk muffin bleh ke?

noranurulzalina said...

Salam..tumpang tnya...bahan2 ni utk 2 adunan la ye sis?

Salehah Idris said...

Terima kasih... Sy nak trylah..

gulshan khan said...

salam.. insyaallah akan sya try buat ikut resepi akk.. mohon share yer.. tq

gulshan khan said...
This comment has been removed by the author.
Farah Jumaat said...

Nk tnya serikaya tu ape yerk...hihi

Anonymous said...

Klu tak buh srikaya blh x?