Tat Nenas Gulung


Semalam sempat juga 'mengetat' dpt lah buat mkn2 sepanjang bulan posa yg masih ada ni dan dibuat raya. Tat nenas merupakan kegemaran kami sekeluarga. Kalau beli tak dpt makan sepuasnya. Kalau buat sendiri boleh mkn sepuas hati, lepas buka puasa mesti pekena tat nenas dulu. Tat yg baru dibuat sgt sedap berbanding yg selepas seminggu dua kejadiannya hehehe.

Gulungan tat yg kurang kemas, sbbnya yg tukang gulungnya bibikku dan anak dara ku yg berumor 10 tahun. Pulak tu beso2 kejadian tat tu, kes nak cepat habis lah tu. Kena 3 bijik kenyang hahahaha.


Spt biasa menggunakan resepi Maizana (toke tat yg dikenali di forum Cari dulu2) tapi dah diubah suai skit mengikut citarasa ku. Pernah buat di SINI dan di SINI. Dah guna resepi ni bertahun2 lamanya rasanya hampir 7 tahun kot sejak di UK dan siap buat jualan menggunakan resepi ni. Setakat ni mmg puas hati lah, sbb ianya mengikut citarasa ku.

Tat Nenas Gulung (180 biji tat )

Bahan-bahan:

1 kg tepung gandum Cap Sauh
600 g mentega
4 kuning telur
1 putih telur
1/4 sudu teh garam halus (jika guna salted butter tak perlu letak dah garam ni)
40g serbuk badam
15-20 g gula halus - yg ni resepi asal tak letak tapi kalau tak letak pun tak pe lemak2 je pastrinya...letak pun tak apa...dua2 sedap
1 sudu teh esen vanilla
sket pewarna kuning

1 kg Jem Nenas (kalu letak byk kena buat lebih sket lah jem tu)

Sapuan:

1 kuning telur + sket pewarna kuning + 1/2 sudu kecil air - kacau sebati


Cara membuat:

Campurkan kuning telur, putih telur, garam halus esen vanilla dan pewarna kuning dlm mangkuk kecil, pukul sket.
Dalam mangkuk besar, gaul kan mentega, gula, tepung dan serbuk badam hingga menjadi serbuk roti kemudian masukkan campuran telur tadi. Gaul sebati. Masukkan dlm acuan tat gulung, picit dan letak kan jem kemudian gulung.
Sapu atasnya dgn bahan sapuan kemudian bakar pd suhu 160C selama 20 min atau sehingga masak (suhu dan masa bergantung kpd jenis oven)

Nota: Jika adunan keras yakni gulungan putus2 boleh lah tambah sket lg majerin/mentega sehingga mendpt adunan yg betul2 lembut


 Abaikan kaki model aka kaki pemerhati hehehe. Tat yg tengah menunggu giliran utk dibakar.

 Dah siap masuk balang.. sebekas dah habis kena ngap mlm tadi hihihi.

Kes tak sabar mlm tadi, makan tat panas2 lagi...nasib tak lecur mulut kena jem yg tgh panas.Dah makan satu pasti nak lagi dan lagi...tak cuba tak tahu :)

1 comment:

MAT NOR said...

sedapnya tart nenas, wife suka tart nenas, boleh cuba buat guna resepi ni