My Friends

KLIK LA!

Wednesday, January 26, 2011

Roti Sosej Berkeju - Montel & Gebu


Salam semua......

Lagi2 roti kan....hehehehe. Nak buat camana kan, dah anak2 suka makan roti. Roti ni akak buat hari Ahad baru ni, buat utk bekpes hari Isnin. Senang anak2 nak ke sekolah, boleh makan roti nanti tengahari balik sekolah sementara nak ke sekolah agama depa makan roti lagi. Senang dan mudah. Spt biasa lah akak kalau buat roti semesti 1 kg tepung, dah alang2 Pakcik Ken menguli..baik uli byk terus tahan lah roti tu selama 2 hari. Lagi pun kalau setakat bakar roti sikit2 buat rugi letrik je..


Roti Sosej Berkeju

Bahan A:

410g tepung high protein
100g tepung superfine
80g susu pekat manis
dibancuh dgn air
3/4 sk garam
7g atau 2 1/2 sk yis segera
1 biji telur - pukul sekejap
130ml
air
60g butter - pd suhu bilik

Bahan B:

15 batang sosej - dicelur dan toskan

sedikit keju cheddar - diparut


Water-Roux Paste :

25g tepung high protein
125ml air

Masukkan tepung dan air, kacau diatas api perlahan sehingga pekat menjadi pes. Setelah masak tutup dgn cling film sehingga suam2 kuku dan sedia utk digunakan.

Egg Wash

1 biji telur + 1 sudu kecil susu atau air paip

Cara membuat:

Masukkan ke dlm mixer kesemua tepung, yis dan water roux. Gaul sekata kemudian masukkan telur, bancuhan susu dan garam.Uli sehingga membentuk doh.

Kemudian masukkan mentega dan uli lagi sehingga terhasilnya doh yg kenyal dan licin.

Perap selama 1 jam atau sehingga doh naik 2 kali ganda. Kemudian tumbuk biar angin nya keluar.Bentukkan mengikut citarasa masing2.

Susun dlm loyang yg telah digriskan. Biarkan bun naik 2 kali ganda, kemudian sapukan 'egg wash' atas permukaannya. Bakar pd suhu 180'C selama 15-20 min sehingga keperangan. Angkat dan sapukan mentega cair atas permukaannya kemudian sejukkan atas redai besi. Utk mendptkan permukaan yg lembut, bun tadi hendaklah diselimutkan dgn kain bersih. Bila sejuk simpan bun dlm bekas kedap udara.


10 comments:

Nieza said...

Assalam kak, wah suka nengok roti montel ni kak gebus dan comel jer...hehe

K.Nor said...

salam.. uishh mmg gebus gebas betul tu..

hana said...

salam kak.... uishhhh nih yg terasa nak meroti nih kak!

Ayu said...

bilalah mood nak meroti tiba ya?..tengok kak noor punya roti ni memanglah terliur tau..

Kak Sam said...

Assalamualaikum....
Salam perkenalan. Minta izin ye rumah untuk selalu2 ke sini. Hehehe nak skodeng resepi.

NoorMasri said...

Nieza - tengok je la ek roti montel , tinggal gambar nya aje...

Nor - roti yg gebus gebas tak pe jgn tuannya huhuhu

Hana - jgn, jgn tak meroti hehe

Kak Sam - salam kenal...sila lah masuk buat cam umah sendiri..

Ayu - mood belum dtg ye...nanti akak tolong seru

Ida Ddapur said...

slm kak....baru dpt cari blog akak...ida follow juga..nicee blog la kak..roti tu gebuss gebass he.he

Anonymous said...

K Noor, superfine flour yg akak taruk tu tepung apa? is it the same as tepung cake?

Fid

NoorMasri said...

lebih kurang tepung cake lah tapi yg tak campur baking powder....tepung halus

RUMPAI LAUT ( PURE MARINE COLLAGEN) said...

kak, teringin nak wat roti, tpai xda pengadun tepung roti, mesti ada ka