Tumis Air Petola (Tenney)

Salam semua.....sebenarnya ni menu 2 minggu yg lepas...tak berkesempatan nak update sini. Menu biasa2 je..menu org malas...hehehe. Tapi menu ni lah yg menaikkan selera akak.

Org Ganu panggil petola tu tenney..sebut betul2..ten ney..ada saddu kat tengah tu.

SAYUR TUMIS AIR PETOLA
Bahan-bahan:
  • 1 biji petola}dibuang bahgian kulit yg tajam kemudian potong kecil
  • 2 ulas bawang putih } diketuk
  • 1 biji cili merah dihiris - boleh juga ganti dgn 1/2 sudu kecil lada hitam yg ditumbuk
  • 10 ekor udang basah- boleh ganti dgn skit ikan bilis atau 1/4 kiub ayam
  • 1 sudu besar minyak untuk menumis
  • 2 cawan air
  • garam secukup rasa
Cara membuat:
  • Panaskan minyak, tumiskan bawang putih dan cili sehingga naik bau dan garing, kemudian masukkan air serta udang.
  • Bila mendidih masukkan petola dan garam secukup rasa.
  • Biarkan mendidih seketika bolehlah diangkat.Jgn lama2 nanti lembik tak sedap.
Makan sayur tumis air ni, mesti ada lawannya iaitu sambal belacan dan ikan gelama kering goreng. Sambal belacan tu akak suka letak kulit limau kasturi yg dihiris halus, akak suka makan kulit limau kasturi, eh kulit limau kasturi aje tau bukan kulit limau nipis. Kulit limau nipis pahit u....!

Kesian ikan kering tu...ternganga mulut nampak gigi hehehe..akak terlupa potong kepalanya kes nak cepat, selalu akak sebelum goreng penggal kepala dulu. Ntah naper hari tu malas sgt, tu yg jd mulut nganga nampak gigi.

3 comments:

My Biz said...

Akak

petola yang memggerutu yek...sorrylah kak ...kena tanya...tak pernah masak.....ulin nak cuba lah...cam sedap heheheh

akak email ulin resepi yek dalam fb ke heeheheh malu lak bila akak kata senang..nih resepi cam mok wat kan:):)

kak Erna said...

salam noor..berselera betul akak tengok apa yang ada ni..sedap..

NoorMasri said...

Ulin....nanti kak ma taip resepinya kat situ, salin aje jgn malu2.

Kak Erna.....saya mmg suka lauk air macam ni..sambil makan nasi sambil hirup kuah sayur, tapi dgn syarat sayur tu mesti panas2 kan...adessss teringat lah plak.